Kord pusaran


Apakah tali pusat dan apa untuknya? Apa yang perlu anda ketahui mengenai kord dan mengapa ia begitu penting

Dalam Artikel Ini:

Kord borong

Kord pusaran, juga dipanggil funiculus, adalah tiub kecil yang menghubungkan plasenta dengan janin. Dari plasenta timbul darah arteri oksigen yang mencapai fetus dan dari ini berasal darah vena yang tidak oksigen, yang dalam arah sebaliknya mencapai plasenta untuk menjadi oksigen dan ulangi kitaran lagi.

Bulan pertama kehamilan (PHOTO)

Bulan kehamilan | PHOTOS (12 imej) Kehamilan gambar bulan demi bulan. Imej perut dan janin dari bulan pertama hingga kehamilan bulan kesembilan

Kord bilas ketika membentuk

Satu draf tunggul dibentuk seawal minggu kelima, tetapi kemudian dalam minggu-minggu berikut ia memanjangkan dan berkembang. Di tengah-tengah bulan kedua telah mencapai lanjutannya dan menjelang akhir suku pertama kini telah menaklukkan fungsi penuhnya.

Kord puser terdiri daripada dua arteri umbilik, urat vena yang ditutupi dengan bahan gelatin (jeli Wharton).

Langkah purata dari 50 hingga 60 sentimeter tetapi ada tali yang lebih pendek dan lebih panjang (sehingga satu setengah meter). Ketebalan purata kord adalah dari 1.5 hingga 2 sentimeter. Ia terdiri daripada sel-sel amnios dari salah satu membran yang menutupi bayi. Pada setiap hujung kord, amnios yang membentuk selimut yang sama, keliru pada sisi janin dengan kulit perut dan di samping plasenta dengan amnios dengan amnios yang meliputi plasenta itu sendiri.

Kord itu padat dan sangat elastik sebenarnya ia dapat menahan traksi dari 5 hingga 6 kg dan sukar untuk dimampatkan (sebaliknya ia akan merosakkan penyumbatan pengangkutan darah). Oleh kerana kord itu sangat elastik, janin boleh melakukan semua pergerakan yang mungkin.

Darah yang terkandung di dalamnya pada masa kelahiran mempunyai peranan yang sangat penting untuk pengekstrakan sel stem (orang hematopoietik).

Kord umbel apabila jatuh

Selepas kelahiran kanak-kanak, potongan tali itu pasti akan memecahkan ikatan antara peredaran ibu dan anak itu, yang menjadi autonomi. Tetapi peredaran kord itu ia berhenti dengan sendirinya kerana arteri kontrak, jadi dalam masa yang singkat walaupun anda memotong kord tanpa mengikatnya, tiada darah akan keluar. Pemotongan kord tidak mengganggu pertukaran tetapi kord itu sendiri berhenti berfungsi sendiri.

Saya pergi, kord pusaran bayi baru lahir

Segera selepas kelahiran, tali pusat, yang mempunyai penampilan batang bulat dan gelatin dan warna putih-ibu-mutiara, dipotong hingga kira-kira 8/10 cm. dan ditutup dengan gelang getah atau pasak plastik, kemudian dibalut dengan kasa kering steril.

Selepas memotong kord, saluran umbilik cepat mendapat trombosis dan tunggul funiculus itu, tidak lagi disembur oleh kapal, mengeringkan, dengan menganggap warna kecoklatan. Biasanya tunggul ia keluar dan jatuh sekitar hari ke-5/10

Apa yang kekal dari kord di abdomen kanak-kanak meninggalkan parut yang tidak dapat dikenal yang diketahui oleh semua pusat

Video: RIO - Layu Dihujung Mekar ~ LIRIK ~