Taman sayur sekolah: manfaat untuk pendidikan kanak-kanak


Menjaga kebun sayur di sekolah: ahli psikologi bercakap mengenai banyak faedah untuk kanak-kanak. Itulah sebabnya banyak kemahiran intelektual, praktikal dan emosi dilaksanakan

Dalam Artikel Ini:

Menyembuhkan taman di sekolah

Rawat taman sayuran ia adalah cara yang baik untuk berkembang, belajar, berehat dan berhubung dengan irama alam semula jadi. Ini adalah aktiviti yang mudah tetapi kompleks pada masa yang sama kerana ia memerlukan penjagaan harian, pengetahuan petani, perhatian dan penyediaan. Mengaktifkan minda dan badan mereka yang mendedikasikan diri mereka ke taman dan pada masa yang sama ia mempunyai kekuatan untuk melegakan otot dan meringankan pemikiran.

Penjagaan taman juga dianggap sebagai satu amalan terapeutik untuk mengekalkan tekanan, kebimbangan dan kemurungan di bawah kawalan. Tepat kerana pelbagai faedah yang dapat dibawa oleh kebun, di banyak sekolah Itali dan bukan Itali, diputuskan untuk memperkenalkan pengelolaan taman sebagai kegiatan yang mengiringi berbagai mata pelajaran sekolah. "Jika anda mempunyai taman sayuran di sebelah perpustakaan, anda tidak akan terlepas apa-apa" (Marco Tullio Cicerone).

Taman sekolah

Kenapa taman di sekolah?

Anak-anak yang terlibat dalam aktiviti seharian dengan rawatan kebersihan banyak kebolehan intelektual, praktikal dan emosi. Mereka menerapkan matematik melalui amalan: contohnya, mereka perlu menilai jarak antara satu benih dan yang lain memandangkan benih itu akan menjadi benih dan mesti mempunyai cukup ruang untuk tumbuh dan menghasilkan buah. Tanpa menyedari, mereka mengasimilasikan konsep penting secara semula jadi dan tanpa kesukaran. Penjagaan taman sayuran kemudian kesabaran melatih, nikmat keheningan, perhatian terhadap perincian dan mewujudkan hubungan dengan alam yang sengit dan sukar untuk hidup dengan cara lain.

Oleh itu bukan sahaja kemahiran yang paling kognitif dilatih tetapi juga mereka emosi. Kepuasan melihat apa yang telah ditaburkan membuat setiap kanak-kanak berbangga dengan kerjanya dan kegembiraannya adalah sesuatu yang melampaui tanda atau pujian yang diterima, itu adalah sejenis keajaiban dan keheranan sebelum alam semula jadi. Dedicating to the care of taman adalah seperti mengambil masa untuk mendedikasikan diri kepada diri kita sendiri, dalam semacam meditasi, dan kanak-kanak yang terlibat dalam aktiviti ini membangun tumpuan, introspeksi dan secara simbolik menjalankan penjagaan diri mereka.

Taman ini adalah metafora kehidupan rohani yang hebat: kehidupan dalaman kita juga perlu ditanam dan berfungsi, memerlukan penanaman, pengairan, penjagaan berterusan dan perlu dilindungi, bertahan terhadap campurtangan yang tidak wajar. Taman ini, seperti ruang dalaman dalam kehidupan kita, adalah tempat kerja dan kegembiraan, tempat menyemai dan menuai, tempat menunggu dan kepuasan. Hanya dengan cara ini, menunggu dengan sabar dan rajin, dalam jagaan yang penuh perhatian, akan berbuah pada zamannya. (Enzo Bianchi)

Sekolah Itali dan penjagaan taman

Lebih banyak lagi sekolah Itali, dari sekolah-sekolah nurseri ke sekolah menengah, menyajikan pengurusan taman dalam program sekolah mereka. Bersama-sama dengan guru, anak-anak dan golongan muda boleh mendedikasikan diri mereka untuk aktiviti penting ini di sekolah. Ia tidak semestinya mungkin untuk menguruskan sebuah taman yang sebenar kerana ruang luaran bangunan sekolah tidak membenarkannya. Kemudian mereka datang untuk membantu penanam atau ruang alternatif lain yang boleh menampung taman sayur-sayuran kecil. Bergantung pada sekolah, maka, masa yang didedikasikan untuk taman boleh mingguan atau setiap hari.

Di sekolah-sekolah Steiner dan Montessorisebagai contoh, penjagaan kebun sayur adalah sangat penting dan tempat penghormatan adalah terpelihara untuknya: hari persekolahan dari tadika berputar di sekitar musim dan hubungan harian dengan bumi. Di sekolah yang paling teratur dan berpengalaman, buah-buahan taman dibawa ke dapur sekolah dan dimasak untuk anak-anak, dengan itu menunaikan kitar semula alam yang mereka sendiri mulai. Tetapi ada juga taman-taman besar dan indah di banyak sekolah lain yang tersebar di seluruh Itali.

Antara yang kita ingat Sekolah Milan "Renewed Pizzigoni"Yang menawarkan taman yang sebenar dengan tumbuh-tumbuhan, haiwan, taman sayur-sayuran, rumah hijau dan juga pokok-pokok. Sekolah itu diasaskan pada tahun 1927 terima kasih kepada Giuseppina Pizzigoni, pendidik yang terkenal kerana telah mula membawa taman di sekolah.

Kelebihan kebun sayur di sekolah

Taman sayur di sekolah dilahirkan sebagai projek percubaan, tetapi semakin banyak bantuan yang nyata untuk sekolah hari ini di mana sukar untuk menumpukan perhatian, di mana kanak-kanak dan remaja semakin letih, di mana para pendidik tidak lagi tahu bagaimana mengasyikkan mereka. Taman ini dapat menempatkan semua orang dalam persetujuan, juga menyampaikan mesej pendidikan, hubungan dan emosi yang penting. Hubungi dengan taman kemudian meningkatkan kanak-kanak di kesedaran tentang makanan yang sihat, yang semula jadi dan diperoleh dengan usaha dan penjagaan. Ia sendiri, mengikuti pengalaman ini, untuk membezakan makanan yang paling buatan dari yang paling semula jadi dan pengetahuan ini sendiri adalah asas untuk diet yang sihat dan betul.

Dan akibatnya juga sisa makanan adalah tema yang berkaitan dengan penjagaan taman: anak-anak lelaki memahami kulit mereka usaha untuk menanam tumbuhan, mereka mengiktiraf nilai yang besar dan menghargai buah-buahan yang berasal dari mereka menganggap mereka berharga dan penting. Malah pembelajaran dari sudut pandangan kognitif juga bertambah baik dengan pengurusan taman sebagai konsep matematik, geometri, saintifik dan geografi dipelajari melalui pengalaman langsung yang kita tahu sebagai guru terbaik yang pernah ada. Menghentikan untuk menjaga taman sayur-sayuran memaksa orang-orang yang berbuat demikian untuk mengagumi dan merasakan setiap detail sifat: hujan yang air, benih yang keluar dari bumi, bunga yang menjadi buah... satu pulangan untuk tertanya-tanya di hadapan alam semula jadi! Keajaiban sering dilupakan.

Mengurus kebun sayur sekolah menyajikan pelbagai manfaat dari pelbagai sudut pandangan. Mampu untuk memiliki satu di rumah, walaupun kecil, mengekalkan hubungan ini dengan sekolah dan menjadikan pengalaman ini lebih berharga.

Susun di akan sudut tanah di mana untuk menanam dan mencuba, adalah isyarat melarikan diri dari corak-corak kehidupan seharian, ruang alternatif di mana mereka dapat mencari pengeluar bahan mentah yang bebas dan langsung. (AA VV, Taman sayuran, dari menanam hingga menuai)

Video: Belajar Lengkap dan Menyenangkan Mengenal Pohon Nangka