Adakah kita meninggalkan kekecohan mereka kepada anak-anak?


Pakar psikologi bercakap tentang fungsi mania tertentu pada kanak-kanak dan menjelaskan bagaimana untuk mengelakkan bahawa beberapa ritual menjadi gangguan obsesif

Dalam Artikel Ini:

Manie pada kanak-kanak

Keluarkan rambut anda, menghisap ibu jari anda, tarik telinga anda, sentuh kaki anda, cari payudara ibu anda... kegilaan kanak-kanak semasa tempoh pertumbuhan. Tetapi adakah hak untuk meninggalkan mereka kebebasan untuk melakukannya? Seorang pianis kecil menulis untuk meminta nasihat mengenai mania anaknya:

"Gadis berusia 28 bulan saya mempunyai" mania "kecil, ketika dia sangat letih atau bersantai dan memanjakan diri, dia menyentuh rambutnya, dan ketika kita bersama (ketika saya bersama dia jatuh tertidur atau bahkan ketika dia berada di tangan saya untuk saya juga menyentuh rambut saya. Sekarang, soalan saya adalah 2: kadang-kadang, apabila dia lebih gementar, dia menjadi najis, hanya untuk menyentuh rambutnya, hanya menggunakan satu tangan untuk melakukan perkara lain (makan, bermain) dan kali dia menarik mereka keras (baik dia dan saya!) Adakah anda fikir ini boleh menjadi masalah di masa depan? Perkara kedua... Saya benar-benar ingin memotong rambut pendek saya! Saya seorang ibu dan seorang wanita yang aktif dan saya ingin menyingkirkan tugas ini " rambut pelurus rambut ", saya bukan jenis wanita yang menghabiskan masa berjam-jam bersiap sedia, tetapi saya takut bagaimana anak perempuan saya boleh bertindak balas terhadap perkara ini... hakikat menyentuh rambutnya adalah" intim "antara kita, lebih ia tumbuh dan kurang isyarat seperti ini tetap kerana ia memperoleh kemerdekaannya, tetapi perkara ini tidak menyebutkan untuk menyerah dan saya takut untuk "memotongnya" dengan cara ini. Suami saya berkata untuk memotongnya, jadi dia akhirnya akan kehilangan tabiatnya dan saya akan "bebas", tetapi dia seorang lelaki, adakah dia terlalu mudah atau saya bimbang terlalu banyak? "

Kebimbangan pemisahan pada kanak-kanak

Kanak-kanak mempunyai keperluan yang kadang-kadang tidak begitu difahami oleh orang dewasa, sesungguhnya, mereka sering menjadi siksaan yang nyata. Tuntutan mereka berbeza-beza mengikut jenis dan pada kebanyakan masa mereka cenderung hilang, terutamanya jika disokong, sementara yang lain menjadi modaliti tingkah laku dengan ciri-ciri kompulsif. Dalam fasa detasmen dari ibu, yang biasanya berlaku dalam fasa, kanak-kanak memerlukan 'sokongan' dan apabila ia telah tergesa-gesa atau telah melibatkan 'tekanan' 'pencarian' yang sedikit adalah sesuatu yang dapat menggantikannya untuk mencegah kegelisahan daripada membebankannya.

Menurut Mahler, sebenarnya, Bayi yang baru lahir hidup fasa simbiotik sehingga ke bulan keempat kehidupan. Berikutan proses itu Pengenalpastian pemisahan sehingga tahun ketiga kehidupan. Secara semulajadi, laluan ini juga boleh melibatkan pengalaman 'traumatik' supaya jika tidak ada 'ketekunan objek' (ibu) dalam menjawab keperluan, keperluan dan permintaannya, kanak-kanak itu akan 'kekurangan' pandangan dan akan cuba 'memberi ganti rugi' secara berbeza. Khususnya, dalam fasa peralihan kanak itu akan menggunakan 'objek peralihan' yang menurut Winnicott sangat diperlukan untuk memupuk autonominya dari ibu.

Oleh itu, jelaslah, 'khayalan' ini bersifat sementara Oleh itu, mereka cenderung hilang membesar.

Apa yang berlaku jika khayalan tidak hilang?

Kegigihan mereka bergantung hampir dan sukar difahami mengenai kepentingannya dalam konteks keluarga dan / atau relasi kanak-kanak atau, sekali lagi, jika ibu "menghalang" atau "tidak sengaja menghalang" masa ini. Malah, kepercayaan automatism memberi jaminan kepada kanak-kanak itu dan menenangkan kecemasannya. Ia adalah tepat pada saat-saat yang paling sukar yang beralih kepada 'ritual' kerana mereka mempunyai fungsi tertentu.

Pada masa ini, bagaimanapun, mereka menjadi penetapan yang benar dan cenderung berterusan dari masa ke masa yang kita boleh bercakap paksaan yang mana kami masuk semula ke dalam gangguan obsesif: trichotillomania dan onychophagy adalah contoh.

Bagaimana untuk mengelakkan bahawa mania berubah menjadi gangguan obsesif

Detasmen dan jarak dari objek ke arah anak yang telah berubah perhatiannya mesti beransur-ansur, sebenarnya, dia sendiri akan melupakannya kerana dari masa ke masa ia akan mencurahkan dan mengimbangi fungsinya secara berbeza. menjadi lebih bebas dan bebas juga dari sudut pandang emosi. Dalam kes ini, ia dapat berorientasikan dengan sendirinya untuk mencari jaminan yang berkaitan dengan luar dan kepada pengalaman baru yang mana ia akan membandingkan.

Video: Suamiku Paling Sweet | Episod 1