Makan: bagaimana memperkenalkan makanan baru


Menjaga bayi anda sangat penting, bermula dengan menyapih. Malah, kita perlu memberi perhatian kepada apa yang kita makan anak-anak kita dan kepada makanan yang kita masukkan ke dalam diet mereka secara beransur-ansur...

Dalam Artikel Ini:

Pengenalan

Menjaga diri anda sendiri bayi ia sangat penting, bermula dengan bercerai susu. Sebenarnya, kita perlu memberi perhatian kepada apa yang kita makan anak-anak kita dan kepada makanan yang kita masukkan ke dalam diet mereka ketika ia tumbuh. Terdapat banyak dan semua yang penting peringkat pertumbuhan yang membezakan i tahun pertama kehidupan kanak-kanak. Panduan ini akan menunjukkan cara untuk memperkenalkan i makanan baru, mengikuti garis panduan mengenai subjek yang ditentukan oleh Kementerian Kesihatan. Oleh itu mari kita lihat bagaimana memperkenalkan makanan baru dengan memberi tip berguna.

Sikap psikologi

Mencapai usia enam bulan, setelah mengalami tahap psikologi dan pencernaan yang memuaskan, kanak-kanak akan dapat menerima alat baru yang akan dicadangkan untuk pemakanannya (sudu), dan itu akan menggantikan satu-satunya yang dimilikinya bertemu dengan masa itu (payudara ibu dan botol), mengurus dengan sempurna semua fasa menelan. Walau bagaimanapun, ini tidak bermakna untuk melucutkan anak penyusuan ibu. Malah, melalui interaksi ini antara ibu dan anak, kanak-kanak akan terus merasakan titik rujukan yang menentukan dan meningkatkan autonominya.

Peraturan universal

Jika sampai beberapa tahun yang lalu, teori tentang makanan yang diperkenalkan terlebih dahulu berbanding yang lain adalah yang paling bervariasi, setakat ini mereka tidak memainkan peranan utama, kerana pilihan itu diwakilkan kepada kehendak dan pengetahuan khusus ibu bapa dan ahli pediatrik, apa yang lazim perjanjian mereka memilih cara dan masa untuk campur tangan dengan betul. Terdapat beberapa peraturan yang boleh ditakrifkan sebagai universal, yang mencadangkan penggunaan makanan tumbuhan, seperti kentang dan wortel, yang dipersembahkan kepada bayi atau dimasak atau dicincang; Satu lagi cadangan ialah penggunaan buah-buahan yang biasa digunakan, seperti epal, pisang dan pear parut: mereka sebenarnya akan menjamin sumbangan kalorik dan energik yang sangat baik, sambil memihak kepada fasa menelan yang sangat mudah.

karbohidrat

Hanya apabila bayi sudah biasa dengan makanan yang berlainan ini, akan menjadi contoh untuk memperkenalkan karbohidrat yang pertama, seperti beras dan jagung, dan protein pertama, seperti daging lembu dan ayam, berhati-hatilah makan berlebihan dalam kuantiti. Madu harus dielakkan sehingga tahun pertama kehidupan. Bahan ini boleh berubah menjadi manis dan berbahaya bagi bayi, kerana ia mengandung botulinum, kuman yang boleh menyerang secara agresif sistem imun yang tidak dikembangkan seperti bayi beberapa bulan.

Tips

Beberapa pautan yang mungkin berguna kepada anda:

  • Resipi untuk menyapih dari 9 hingga 12 bulan
  • Makanan untuk dielakkan semasa bulan pertama menyapih

Video: Tutorial MP ASI 6 bulan - Memperkenalkan Makanan/Naik Tekstur Makanan