Bersih, apa yang perlu dilakukan jika kanak-kanak itu tidak mahu makan


Apa yang perlu dilakukan jika kanak-kanak itu tidak mahu makan makanan bayi ketika disapu? Inilah yang perlu dilakukan untuk menjadikan momen makan lebih menyeronokkan

Dalam Artikel Ini:

Memutuskan anak tidak mahu makan

Masa penyusuan tidak selalu mudah, kadang-kadang kanak-kanak itu tidak mahu makan. Kanak-kanak digunakan untuk mengambil susu ibu atau botol dan sering boleh menolak sudu dan makanan lain yang bukan susu. Di samping itu, makanan pertama mempunyai rasa dan konsistensi yang berbeza daripada apa yang mereka gunakan, jadi mudah terutama pada awalnya ada masalah untuk memulakan peralihan dari susu ke makanan bayi dengan betul.

Dan ramai ibu tidak tahu apa yang harus dilakukan.

Di forum dan di laman Facebook BeHappyFamily, mesej dari pengguna yang meminta nasihat datang dalam kesinambungan kanak-kanak tidak mahu makan.

Kanak-kanak yang mungkin telah lulus umur menyapu tetapi belum mencapai hubungan yang baik dengan makanan bayi. Kanak-kanak yang memberontak sebaik sahaja mereka melihat piring menghampiri sudu. Kanak-kanak yang menghidupkan kepala dan mengepalkan bibir mereka di hadapan sudu yang penuh dengan makanan bayi.

Jadi apa yang boleh anda lakukan dalam kes ini untuk menjadikan momen makan lebih menyenangkan dan kurang trauma, baik untuk ibu dan anak?

Nasihat yang dikumpul adalah sangat banyak. Semua yang tersisa adalah untuk mempraktikkannya, dengan harapan seseorang akan bekerja. Pertama sekali, apabila anda bergaduh dengan makanan bayi yang pertama, anda boleh cuba memasukkan sup sayur-sayuran ke dalam pir, yang menjadikannya lebih manis dan mungkin dapat menyenangkan bayi anda.

Atau seseorang mencadangkan bermula dengan tepung gandum dan makanan bayi, yang mempunyai rasa yang lebih mirip dengan yang bayi baru lahir dan manis. Oleh itu, dalam beberapa kes, kanak-kanak lebih menghargai mereka.

Beberapa ibu, menjual itu bayi tidak mahu makan, berikan sup dan tawarkan susu bayi, supaya tidak cepat. Tetapi dengan cara ini kanak-kanak, yang, walaupun kecil, boleh menjadi sangat pandai, memahami bahawa ia sudah cukup baginya untuk melakukan sedikit cerita 'untuk mendapatkan susu, atau apa yang anda suka. Oleh itu ibu harus berusaha untuk tidak menyerah dan terus menawarkan makanan bayi mereka. Kaedah lain adalah menjadikan mereka "berteman" dengan makanan. Kanak-kanak pada dasarnya ingin tahu.

Mengapa kanak-kanak tidak makan?

Walaupun ia kelihatan seperti kanak-kanak tidak tertarik dengan makanan, apabila dia mempunyai sesuatu yang baru di hadapannya dia akan mahu menyentuhnya. Jadi mungkin letakkan beberapa makanan di atas pinggan anda, potong ke dalam kepingan kecil dan biarkan ia bermain. Setiap kanak-kanak perlu tahu apa yang ada di hadapannya dan menyentuhnya. Mungkin pada akhirnya anda akan menyia-nyiakan separuh daripadanya, namun bermain anak akhirnya mungkin ingin merasakan apa yang ada di hadapan anda. Atau letakkannya di meja bersama anda apabila anda makan. Dan buat mereka merasakan sesuatu (sudah tentu mereka adalah perkara yang sesuai untuk zamannya: tidak goreng atau pedas!). Melihat anda makan boleh tertarik. Dan jika dia kemudian mendapati sesuatu yang dia suka, maka ia boleh menjadi permulaan untuk trend penyembur yang baik.

Biarkan ia bereksperimen.

Walaupun dia "pisses" sedikit dan akan kotor alas meja, menghantar makanan di mana-mana... ia adalah laluan yang hampir "wajib" bagi setiap kanak-kanak. Ia perlu keyakinan diri dengan makanan dan pinggan mangkuk (mungkin anda juga boleh meletakkan sudu di tengah-tengah permainan untuk membuatnya biasa!) Kaedah lain adalah untuk menawarkan kepadanya sekeping kerak roti atau biskut (bagi mereka yang meleleh di mulut anda, sesuai untuk kanak-kanak yang mula mengunyah pada benda-benda pepejal) dan lihat apa yang dilakukannya. Mungkin pada awalnya ada bermain dan kemudian ia mungkin ada ingin merasainya untuk mengetahui apa perasa yang ada. Walaupun pada awalnya hanya makan sedikit sudu makanan bayi, jadi jangan berhenti.

Setiap sudu yang dimakan lebih banyak akan menjadi penaklukan dan perlahan-lahan akan menyelesaikan semua makanan. Dan di atas semua, cuba bertenang. Kanak-kanak berasa gugup dan jika mereka menyedari bahawa anda tidak tenang, maka keinginan mereka untuk makan akan berkurangan lebih banyak. Dan mereka juga akan menjadi lebih gementar. Jangan beri dia kecemasan anda, tetapi cuba untuk membuat dia mengalami saat makan tengah hari sebagai saat yang menyeronokkan, hampir seperti permainan.

Video: Kalori Mie Instan vs Nasi Putih