Apa yang berlaku pada 'Pernah sekali'?: Tom Thumb


Semua dongeng mengajar dan dapat membantu anak menangani masalah dan mengenali dirinya sendiri. Persatuan Pollicino Onlus memberitahu kami tentang kisah Tom Thumb

Dalam Artikel Ini:

Sekali seketika... "kuasa" cerita dongeng

"Suatu ketika dahulu ada penebang kayu dan isterinya, yang mempunyai tujuh anak lelaki, semua anak lelaki: yang sulung adalah sepuluh, yang lebih muda tujuh. Sejak mereka sangat miskin, tujuh anak lelaki itu memberi mereka pemikiran yang sangat baik, kerana tidak ada seorang pun yang dapat memperoleh roti mereka. Perkara yang paling menyusahkannya, adalah anak itu datang dengan halus dan tidak pernah bercakap... budak lelaki itu adalah minit sendiri dan apabila dia datang ke dunia, dia tidak lebih besar daripada ibu jari; jadi mereka memanggilnya Tom Thumb ".

Oleh itu, bermula salah satu cerita dongeng yang paling terkenal yang ditulis oleh Charles Perrault. Kisah dongeng ini menceritakan tentang keluarga tukang kayu yang terdiri daripada ibu, ayah dan 7 anak. Yang terkecil adalah begitu pantas untuk dipanggil Tom Thumb. Satu tahun adalah kebuluran yang sangat besar sehingga para pelukis terpaksa meninggalkan anak-anak mereka di dalam hutan untuk tidak melihat mereka kelaparan. Walau bagaimanapun, Pollicino semasa perjalanan, dia jatuh beberapa kerikil dan dia berjaya membawa saudara-saudara pulang ke rumah. Sementara itu tuan desa membayar hutang kepada peniaga yang akhirnya dapat membeli makanan untuk seluruh keluarga. Tetapi selepas wang itu berakhir dan orang-orang hutan memutuskan untuk meninggalkan anak-anak mereka lagi, Pollicino tidak dapat mendapatkan kerikil itu dan oleh itu dia memutuskan untuk menyemai serbuk roti. Tetapi apabila anak-anak bersendirian di tengah-tengah hutan mereka tidak dapat pulang ke rumah... semua serbuk telah dimakan oleh burung-burung!

Pada waktu malam, Pollicino menemui sebuah rumah di tengah-tengah hutan dan anak-anak meminta rawatan. Ia adalah rumah seekor raksasa dan keluarganya, isterinya menjadi tuan rumah mereka malam itu untuk menyembunyikannya dari suami yang sayang. Sebaik sahaja raksasa memasuki rumah, dia segera mencium bau anak-anak itu dan mendapati mereka merancang untuk memakannya. Isteri berjaya menjimatkan masa, meletakkan mereka tidur di satu katil besar, di bilik yang sama anak perempuannya, tujuh orkid kecil yang tidur di satu katil dengan mahkota di kepala mereka. Takut kepada pemikiran semula raksasa, Pollicino menukarkan topi saudara saudaranya dengan mahkota anggrek. Malah, pada waktu malam, si raksasa itu menganggapnya lebih baik, masuk ke dalam bilik mereka dan, dalam kegelapan, merasakan kepala kanak-kanak itu dan merasakan pawagam itu berlalu ke tempat lain; di sini, menyentuh topi, dia membuat kesilapan besar. Pollicino, ketakutan, membangunkan saudara-saudara lelaki yang berjaya melarikan diri. Keesokan harinya si ogre melihat melarikan diri mereka dan mula memburu mereka oleh bot "tujuh liga".

Saudara-saudara, dekat dengan rumah, melihat kehadiran si raksasa yang, yang habis oleh pencarian, jatuh tertidur. Pollicino, ketika itu, menghantar abang-abangnya ke rumah dan mencuri butir tujuh liga yang secara ajaibnya sesuai dengannya. Dia kembali kepada isteri si rusa untuk memiliki semua kekayaannya disampaikan dengan jitu. Tom Thumb akhirnya akhirnya pulang dengan harta itu, membebaskan keluarganya dari kemiskinan dan menjadi, terima kasih kepada butir ajaib, utusan raja.

Ajaran dongeng

Semua cerita dongeng mengajar dan, di atas semua, dapat membantu kanak-kanak dan ibu bapa untuk mencerminkan beberapa isu penting yang biasa di zaman kanak-kanak. Kisah dongeng membangkitkan situasi dan masalah (seperti ketakutan yang ditinggalkan, keperluan untuk disayangi, kelaparan, kesedihan, keluarga...) yang dimiliki oleh zaman evolusi dan membantu kanak-kanak itu menghadapi kesukaran yang boleh hadir dalam perjalanan hidupnya. Mereka mengatakan apa yang "baik" adalah dan apa yang "jahat" adalah melalui penerangan watak-watak sehingga membantu anak mengenali mereka.

Terima kasih kepada persekitaran yang hebat dan jauh dari kehidupan sebenar, ditekankan oleh "Sekali waktu... . ", Kanak-kanak dapat mengenal pasti dengan protagonis cerita dan dengan cabaran yang dihadapi tanpa rasa bersendirian, juga mencipta jarak yang betul supaya anak itu belajar untuk mengenali pengalaman emosional yang dia alami dalam kehidupan seharian tanpa mereka terlalu sukar untuk mengandung.. Dengan cara ini kisah dongeng membantu kanak-kanak mengenali dirinya, untuk meneroka perasaannya dan mendorongnya untuk mengatasi ketakutannya mencari sudut pandang dan penyelesaian yang berbeza, sekali gus menggalakkan dia menggunakan imaginasi dan kreativiti.

Juga atas sebab ini kanak-kanak tanya beberapa kali kisah cerita yang sama: walaupun mereka sudah tahu berakhir, mereka mempunyai kemungkinan untuk menarik makna yang berbeza mengikut pemikiran dan pengalaman yang paling penting bagi mereka pada saat pertumbuhan yang tepat. Hasil positif cerita dan penyelesaian masalah awal menimbulkan keyakinan pada masa depan dan kemungkinannya! Pollicino mengajar kanak-kanak bahawa dalam kehidupan di sana boleh menjadi diffico, ltaa kadang-kadang sangat besar, dan itu juga kebimbangan mereka boleh dihadapi dan diatasi dengan kreativiti... bersama dengan ibu dan ayah. Setiap kanak-kanak, walaupun anak bongsu, mempunyai sumber yang hebat!

Video: I've made a HUGE mistake... LWIAY - #0067