Apa yang perlu dilakukan jika kanak-kanak itu menolak makanan pepejal


Menjaga bayi kita adalah sesuatu yang sangat penting jika kita mahu bayi kita bertambah kuat dan sihat. Sekiranya anak kita enggan makan makanan pepejal, kita perlu mengambil langkah berjaga-jaga yang baik untuk...

Dalam Artikel Ini:

Pengenalan

Jaga kami bayi ia sesuatu yang sangat penting jika kita mahu kita bayi tumbuh kuat dan sihat. Jika anak kami enggan makan tuhan-tuhan makanan pepejal, kita perlu mengamalkan beberapa langkah berjaga-jaga yang sah untuk dapat membuat anak makan makanan pepejal juga. Dalam panduan ini, kita akan melihat apa yang perlu dilakukan jika kanak-kanak itu menolak makanan pepejal.

Cadangkan makanan baru dengan cara yang menarik

Salah satu kaedah yang kita miliki untuk menjadikan anak kita makan makanan padat adalah mencadangkan makanan baru dengan cara yang menarik. Contohnya, kami dapat menunjukkan kepadanya cookie, sembunyikannya dalam satu tangan dan kemudian tunggu anak kami meneka apa tangan yang tersembunyi. Sebagai alternatif, kita juga boleh menawarkan kanak-kanak sekeping buah atau sayur-sayuran, membuat wajah lucu dan isyarat lucu apabila kita menawarkan kepada mereka.

Campurkan makanan pepejal

Sekiranya kita memasak makanan pepejal, bayi kita bukan sahaja akan makan makanan baru dengan lebih mudah tetapi juga dengan cepat mendapat keyakinan dengan rasa baru yang kami tawarkan. Mungkin, dalam menggabungkan makanan pepejal, kita juga dapat memperkenalkan buah-buahan kecil atau sayuran yang dicintai oleh anak-anak kita. Sebagai contoh, jika anak kita suka tomato, kita boleh campurkan lobak rebus atau kentang bersama-sama dengan tomato. Untuk snek, kami boleh memberikan biskut kering bayi kami kepada potongan-potongan kecil dan dibasahkan di dalam secawan susu kecil.

Buat anak bermain dengan makanan pepejal

Jika kita membiarkan anak kita bermain dengan makanan pepejal, anak kita tidak hanya akan lebih yakin dengan makanan seperti itu, tetapi juga akan dapat memakannya tanpa sebarang masalah. Malah, melalui permainan percuma, kanak-kanak akan membangunkan perasaan dan emosi yang positif terhadap makanan pepejal. Kami juga menghindari memarahi bayi jika kita melihat bahawa bayi bermain dengan makanan kehendak bebas sebelum memakannya.

Duduklah bayi kami berhampiran dengan anak yang lebih tua

Banyak perkara yang dipelajari kanak-kanak, mereka belajar dengan tiruan. Sekiranya kita duduk di meja dengan anak lelaki kami berhampiran dengan adik atau dekat dengan kawan kawan kita yang sudah makan makanan keras, anak kami akan meniru mereka dan ingin makan atau sekurang-kurangnya merasakan makanan baru yang kami tawarkan.

Ganti anak kita apabila makan makanan pepejal

Apabila anak kita makan makanan padat kehendak bebas sendiri, cadangannya adalah untuk memberi ganjaran kepadanya dengan membuatnya bermain dengan permainan kecil. Mengikut banyak kajian, menguatkan tingkah laku positif anak kita dengan memberi ganjaran adalah sesuatu yang sangat berkesan jika kita mahu kanak-kanak mengulangi tingkah laku positif pada masa akan datang. Walau bagaimanapun, adalah baik untuk memberi ganjaran kepada kanak-kanak kita sekiranya kita mahu apa yang kita ajarnya menjadi lebih berkesan.

Video: KEPLER 186F - LIFE AFTER EARTH - Documentary Science #Advexon