Apa yang dirasakan oleh kanak-kanak semasa buruh dan penghantaran


Pernahkah kita tertanya-tanya apa yang berlaku kepada anak semasa buruh? Bidan itu memberitahu kita bagaimana bayi yang baru lahir ketika dilahirkan

Dalam Artikel Ini:

Apa yang dialami anak semasa buruh

Kami semua sangat dimaklumkan tentang apa yang berlaku kepada ibu semasa buruh dan dalam tempoh pengusiran, sebelum kelahiran anak itu. Tetapi adakah kita pernah tertanya-tanya apa yang berlaku kepada kanak-kanak itu dan apa yang dia alami semasa buruh? Begitulah cara dia menjalani fasa ini sebelum mendirikan kelahiran? Terdapat beberapa kajian, dan terima kasih kepada teknologi yang membolehkan kita memantau pekerja dan penyampaian dari sudut pandang kanak-kanak, kita boleh menjawab beberapa soalan mengenainya.

Bagaimanakah kepala bayi itu boleh masuk ke dalam panggul ibunya?

Ia adalah tugas yang teliti untuk menduduki ruang. Saiz kepala bayi adalah kira-kira Diameter 10cm; lembangan tulang ibu mempunyai bentuk seperti corong, yang seterusnya diliputi oleh lapisan otot dan lendir. Oleh itu, untuk menyeberang pelvis, kanak-kanak perlu menghidupkan kepala dan badan untuk menduduki diameter terluas dan paling mudah setiap kali. Di samping itu, tulang kepala kanak-kanak tidak dikimpal bersama, ini membolehkan, jika kepala sedikit lebih besar daripada pelvis, sedikit tumpang tindih tulang sehingga mengurangkan diameter dan membolehkan laluan. Pertindihan tulang kranial ia dapat dirasakan dengan menyentuh kepala bayi, itu adalah satu langkah di tengah kepala yang menjalankan seluruh panjang dari dahi hingga ke awal tulang oksipital. Tenang, bagaimanapun, langkah itu tidak akan kekal selama-lamanya, sebenarnya dengan berlalunya hari ini adalah kelemahan.

Buruh dilihat oleh wanita

Adakah kanak-kanak berasa sakit semasa buruh?

Masih belum ada kajian muktamad tentang ini, tetapi kita boleh mengatakan bahawa penghancuran yang disebabkan oleh kontraksi dan ruang yang sempit, usaha perlu bergerak dan bekalan oksigen yang jatuh semasa penguncupan, membawa kanak-kanak itu hidup dalam keadaan tekanan yang sengit. Sekiranya tekanan ini tidak terkawal dengannya pemantauan denyutan jantung kanak semasa buruh (terutama di peringkat akhir) boleh membawa kerosakan yang serius seperti asfiksia.

Denyutan jantung

Apa yang dirasakan bayi dalam benjolan bayi (6 imej) Bunyi, bunyi, sakit: apa yang dirasakan janin selama sembilan bulan kehamilan?

Apa yang dilihat atau didengar oleh kanak-kanak semasa buruh?

Kanak-kanak yang sudah berada di perut ibu pada akhir kehamilan telah membangunkan deria yang mana mereka dapat melihat bunyi, bau, selera dan di atas semua, mempunyai kulit yang sangat sensitif. Penglihatan adalah organ dari segi kurang maju kerana ruang kecil rahim ibu tidak memerlukan sama ada akut. Oleh itu, saya akan mengatakan bahawa lebih daripada melihat, kanak-kanak merasa di semua peringkat : dia mendengar suara yang datang dari luar, dia merasakan pergerakan usus, jantung dan pernafasan ibunya. Dia juga mendengarnya pengecutan dari sudut pandang pandangan dan memberi amaran melalui laluan hormon dari plasenta jika ibu ditekankan, letih dalam kebimbangan atau takut.

Pergerakan kanak-kanak semasa kontraksi

Kanak-kanak seperti yang anda duga adalah bahagian buruh yang aktif dan bekerjasama dengan menekan pengecutan untuk menjadikan kelahiran lebih mudah. Sebagai contoh, di peringkat pusat buruh, dia mendorong kakinya ke rahim semasa penguncupan untuk membantunya dilatasi rahim. Dalam fasa terakhir sebaliknya, dalam tempoh pengusiran, anak itu berputar pada dirinya sendiri (tidak bertukar kepala dan kaki, tetapi anda perlu membayangkannya seolah-olah ia bergolek dari sisi ke sisi) untuk menjalin hubungan dengan tulang kemaluan wanita yang paling tahan tulangnya. Pada masa kelahiran, dia akan meletakkan okiputnya di bawah tulang kemaluan, menggunakannya sebagai pivot, untuk meluncurkan seluruh kepala. Perkara yang sama akan melakukannya dengan clavicle, menggunakannya sebagai pivot untuk keluar sepenuhnya dari tubuh ibu.

Bolehkah bayi bernafas semasa buruh?

Sumbangan utama oksigen dalam fasa ini darah masih melalui plasenta dan tali pusat. Oleh itu ibu adalah sumber utama oksigen untuk kanak-kanak, dan itulah sebabnya ia begitu penting bernafas dalam buruh. Walau bagaimanapun harus ditekankan bahawa kanak-kanak melakukan apa yang dipanggil pergerakan pernafasan janin, iaitu, lawatan toraks yang mensimulasikan apa yang akan menjadi nafas pertama sebaik sahaja dilahirkan. Kita boleh mengatakan bahawa dia melakukan beberapa jenis ujian pernafasan lebih daripada nafas sebenar.

Apakah perubahan jika penghantaran saya tidak spontan tetapi adalah bahagian caesarean?

Terdapat beberapa perbezaan berbanding dengan seorang kanak-kanak yang dilahirkan secara spontan. pertama kepala akan menjadi bulat, kurang dihancurkan; nafas pertama akan dilakukan lebih cepat (ini menurut beberapa kajian boleh menyakitkan) dan, oleh kerana tidak ada kontraksi, ia boleh kekal cepat untuk beberapa waktu untuk membolehkan bendalir yang terkandung dalam paru-paru untuk melarikan diri.

Saya membuat kesimpulan dengan mencadangkannya. Sekarang kita tahu apa kemahiran anak semasa buruh, anda tidak boleh berfikir betapa pentingnya untuk berkomunikasi dengan anak-anak kita dengan meminta bantuan mereka semasa buruh, sejak kapan mereka berada di perut? Mereka bukan tradisi yang popular atau ritus gila dan mungkin patut dicuba.

Video: El Salvador War Documentaries