Apabila kanak-kanak mengambil bahagian atas: kekerasan dan tidak sopan terhadap ibu bapa mereka


Nasihat ahli psikologi untuk menguruskan kanak-kanak apabila mereka mengambil alih dan menjadi ganas dan tidak sopan

Dalam Artikel Ini:

Kanak-kanak pelanggaran terhadap ibu bapa

Hubungan sentiasa ada sesuatu yang istimewa, kadang-kadang sukar, orang lain lebih mudah untuk bertoleransi dan hidup. juga hubungan antara ibu bapa dan anak-anak dikelilingi oleh seribu aspek dan ia berlaku bahawa seseorang menjalani jaundis anak-anak mereka dengan agak melelahkan.

Oleh itu, walaupun kanak-kanak atau prepuberi boleh jadi ganas walaupun mentaliti yang sama mempertimbangkan kanak-kanak sebagai subjek dilindungi dan dilindungi. Ini tidak bermakna menanggapi dengan cara yang sama tetapi cuba memahami sebab sebenar untuk diri mereka. Banyak kali keganasan, kemarahan, jeritan dan kesalahan serius mempertimbangkan kemungkinan bahawa bon tidak mempunyai kasih sayang. Tetapi ia tidak seperti itu. Sebenarnya, keadaan sedemikian menyembunyikan keperluan yang besar untuk perhatian dan kasih sayang, hanya bahawa ia ditunjukkan dengan cara yang salah.

Walaupun, pada akhirnya, ia adalah satu-satunya bentuk yang diketahui. Apabila dalam keluarga model tingkah laku adalah ganas e agresif, mudah untuk kanak-kanak dan remaja untuk mencadangkannya dalam sebarang konteks. Sekiranya, antara ibu bapa dan adik-beradik ada suasana menghormati dan kehendak yang baik, tingkah laku kanak-kanak seolah-olah tiada tempat dan di sini ada yang tertanya-tanya bagaimana mungkin. Kekecewaan adalah asas kelakuan ini. Ini bermakna memberi budak lelaki itu peluang untuk memenuhi semua keperluannya bermakna dia tidak lagi dapat mentolerir situasi pemenuhan berterusan. Secara paradoks, dapat "keluar dari garisan" membolehkan dia "melepaskan" kemarahannya terhadap peraturan, kesungguhan dan pendidikan. Dianggap sebagai "putera", dan oleh itu hidup dalam peranan yang istimewa di rumah, maka ia membolehkan dia melampaui dan menjadi sombong, terutama dengan ibu bapa yang dia lebih rapat dan dengan siapa dia menghabiskan lebih banyak masa. Secara amnya dengan ibu.

Seorang ibu sahaja dan didedikasikan untuk pendidikannya, kerana suaminya bekerja atau tidak berada pada tahap hubungan, dan yang memenuhi semua permintaan anak kecilnya, sejak ditekan oleh mereka, harus menghadapi masalah lain yang membebankan anak seseorang. Dan di sini yang terakhir menjadi tidak sopan, agresif dan ganas. Bentuk-bentuk penganiayaan mereka boleh lisan dan fizikal, dan semakin tinggi tahap kekecewaan semakin besar kemarahan. Kanak-kanak itu, sangat disayangi dan sopan, berubah pada satu titik ke dalam seorang yang kejam yang menyinggung, memanipulasi dan tetap berada di belas kasihannya sendiri kerana tiada siapa yang dapat menahannya.

Seorang kanak-kanak yang "digunakan" sebagai sifat kesatuan dalam pasangan bercanggah bertindak seperti "lem" yang mengalami keadaan ini sebagai buatan, atau seorang lelaki yang sangat berpuas hati terhadap ibu bapa kerana keraguan berkenaan dengan kasih sayang mereka akan menyatakan selepas bertahun-tahun kemarahan terkumpul. Atau, sekali lagi, melabur dengan peranan yang bukan miliknya.

Apa yang perlu dilakukan dalam menghadapi kanak-kanak yang ganas dan tidak sopan?

Ia tidak mudah untuk menguruskan keadaan seperti ini kerana anda tidak dapat dikalahkan sebelum tingkah laku yang tidak dapat dikawal pertama. Oleh itu, adalah wajar, untuk pertama kali cuba untuk berkomunikasi sendiri kegelisahan emosi menghormati tingkah lakunya dan bukan "kepada orangnya": "sikap anda, apa yang membuat saya menderita, membuat saya berasa buruk" cuba membedah emosi asas bersama-sama.

  • Menetapkan semula peranan, menentukan dengan sempurna siapa ibu bapa dan siapa anak itu dan untuk menunjukkan kebolehannya cuba memulihkan rasa saling menghormati.
  • Melibatkan ibu bapa yang lain untuk menjadi seperti anak mereka, iaitu untuk memahami bahawa pasangan ibu bapa adalah padat di hadapan masalah ini supaya "diam-diam" tolak peranan yang telah ditaklukkan oleh anak / budak "secara ilusi".
  • Sekiranya ini membuktikan kesukaran kerana keadaan sekarang semakin merosot, adalah disarankan untuk menghubungi seorang profesional untuk memudahkan proses komunikasi dan andaian fungsi sendiri dalam konteks keluarga dan hubungan secara umum.

Video: