Bilakah anak kedua lebih baik?


Bilakah anak kedua lebih baik? Selepas setahun dari yang pertama atau adakah lebih baik menunggu sedikit? Pakar menjawab bahawa setiap pilihan adalah kegembiraan dan kesedihan

Dalam Artikel Ini:

Apabila lebih baik membuat anak kedua

Apakah perbezaan umur yang paling tepat antara dua saudara lelaki? Selepas berapa banyak yang ada anak kedua? Persoalannya adalah satu juta dolar dan memberi kesan kepada hampir semua wanita yang menginginkan lebih dari satu anak dan pada suatu ketika mereka mula tertanya-tanya bila lebih baik untuk meletakkan kedua setelah yang pertama. Satu tahun, jadi mereka tumbuh bersama? Dua tahun, jadi berehat seketika? Tiga tahun, jadi yang pertama pergi ke tadika dan didedikasikan untuk ketibaan baru? Atau adakah lebih baik menunggu anak sulung memahami dan mungkin membantu?

Pakar-pakar bersetuju bahawa tidak ada usia yang betul secara universal dan bahawa untuk setiap perbezaan umur terdapat masalah dan kegembiraan. Mari lihat apa yang menanti kita.

Perkara yang tidak kita lakukan dengan anak kedua

Satu tahun antara anak pertama dan yang kedua

  • faedah: kelebihannya tidak diragui dan mudah difahami. Kami tidak mempunyai masa untuk mengetepikan homogenisasi dan lampin dan untuk memulihkan irama tidur dan bangun layak nama ini dan kemudian di sebelah yang pertama kami juga boleh meletakkan yang kedua. Lagipun, seseorang berkata: dibuat 30, mari kita 31! Tidak ada keraguan bahawa kedua-duanya akan tumbuh bersama, mereka akan menjadi rakan sekutu dan berkongsi pengalaman dan momen pertumbuhan. Pediatrik juga ingat bahawa jika anak kedua hanya mempunyai satu tahun perbezaan dari yang pertama pada umumnya spannolina pertama kerana ia mengikuti contoh saudara lelaki itu.
  • kelemahan: tidak berguna untuk menafikannya. dua bayi mereka sangat menuntut. Kita boleh ditangkap oleh kecemasan kemasyhuran dan mengatakan kepada diri kita bahawa kita akan berjaya dan kita kuat. Apa yang penting jika anda tidak tidur selama setahun? Mari buat dua. Sekiranya kita dapat mengendalikan tangisan bayi, kita juga dapat melakukannya dengan dua. Pada hakikatnya, ini boleh menjadi sangat melelahkan, walaupun untuk kehidupan pasangan. Di samping itu terdapat risiko tidak dapat benar-benar menikmati kedua-dua kanak-kanak kerana kita akan terlalu sibuk dalam kitaran nanna-pappa-poop yang tidak dapat dihalang didarabkan oleh dua orang.

Dua atau tiga tahun antara anak pertama dan yang kedua

  • faedah: kebanyakan keluarga memilih penyelesaian ini (dan berapa banyak pancioni dilihat di pintu keluar tadika!) dan sebenarnya faedahnya tidak dapat dipersoalkan. Yang paling tua tidak lagi merupakan bayi baru yang memerlukan penjagaan setiap saat, tetapi ia adalah anak yang lebih bebas yang juga dapat membantu ibu dalam hal-hal kecil (misalnya, melepaskan tuala atau lampin) dan itu memang harus terlibat dalam penjagaan pendatang baru supaya tidak membuatnya merasa dikecualikan. yang objek bahawa mereka telah berkhidmat untuk anak sulung yang mereka lalui untuk anak kedua dan begitu besar diperoleh penjimatan (katil bayi, kerusi kereta, katil bayi dan sebagainya...) tidak lagi pakaian jika mereka mempunyai hubungan seks yang sama. Anda pasti lebih beristirahat kerana dalam dua tahun yang lalu (jika anda bernasib baik) anda tidur sepanjang malam seperti orang dewasa biasa dan anda tidak mengalami kekurangan tidur yang kronik (jadi bersedia, oleh itu, untuk bermula sekali lagi!).
  • kelemahan: Kehamilan boleh menjadi sangat melelahkan setelah berada di belakang seorang kanak-kanak berumur dua tahun dan dalam mana-mana yang memerlukan perhatian. Bayangkan perlu mengambilnya di tangan anda, konsolkannya, bawa ke sana, ikutilah untuk memastikan bahawa anda tidak mengalami keadaan berbahaya, bermain dengannya dan menjaga dia dengan perut yang tumbuh bulan demi bulan. yang kitaran lampin ia akan kelihatan tidak terhingga: walaupun masa untuk mengambil langkah bungkusan yang terakhir 6 yang bermula sekali lagi dengan baru lahir... Anda akan merasa seperti anda telah memasuki vorteks tanpa siripdan: keperluan-keperluan yang pertama perlu diselaraskan dengan keperluan bayi yang baru lahir. Segala-galanya ditambah satu sama lain dan sukar untuk mencari ruang untuk diri sendiri atau pasangan anda. Juga kerana kekacauan ini anak kelahiran kedua mungkin tidak menerima perhatian dan perhatian yang sama bahawa dia menerima yang pertama (tetapi mungkin, dalam beberapa cara, ini mungkin kelebihan baginya)

Lebih daripada empat tahun perbezaan antara anak pertama dan yang kedua

  • faedah: tidak ada keraguan bahawa anda mempunyai yang kecil, besar lelaki kecil atau wanita kecil yang membantu kami di rumah dan dengan pendatang baru adalah kelebihan yang besar. Melibatkan anak sulung dalam pengurusan bayi yang baru lahir menyebabkannya berasa responsabilizzato (cukup, tanpa membesar!) dan terlibat sebagai orang yang sangat penting untuk keluarga. Di samping itu, kedua-dua kanak-kanak itu akan mempunyai masa mereka sendiri, peribadi dan unik untuk menjadi "kecil" dan semua orang akan mempunyai masa untuk membesar dan dipeluk. akan memainkan bersama-sama? Ia tidak dikatakan. Yang paling kecil akan mahu bermain dengan yang lebih besar dan akan belajar dengan cepat mengikuti contohnya. Pada akhirnya ia akan menjadi pasukan yang baik.
  • kelemahan: cemburu adalah sekitar sudut. Yang sulung telah hidup seperti seorang putera rumah selama bertahun-tahun dan tiba-tiba, walaupun hebat dan siap dia mungkin, dia harus membagi perhatian, ruang, permainan dan banyak lagi dengan makhluk yang menangis dan, sekurang-kurangnya pada mulanya, praktikal sia-sia.

Video: TARIKH KEMASKINI BSHR 2019: Tarikh Kemaskini Bantuan Sara Hidup Rakyat (BSHR 2019)