Siapa yang boleh membantu kami (dan bagaimana) apabila kita menjadi ibu


Keluarga, kawan, membantu: ini yang dapat membantu ibu. Bukan untuk meninggalkan mereka sendiri

Dalam Artikel Ini:

daripada Laura Losito
Mari kita bertaubat bertuah jika, selain mempunyai bayi, kami mempunyai sekitar satu atau lebih orang yang bertanya apa yang boleh mereka lakukan untuk membantu kami. Walaupun kita berada di antara mereka yang selalu melakukannya sendiri, kita tidak mengabaikan tawaran inimembantu: kali ini mereka dapat membuktikan menjadi sumber yang tidak ternilai sepanjang minggu pertama bersalin. Yang penting ialah mengetahui cara menguruskan cadangan-cadangan kolaboratif ini, dan, dengan bijak dan menghargai, untuk "membimbing" rakan-rakan dan ahli keluarga supaya sumbangan mereka benar-benar menjadi apa yang kita perlukan.
Seorang rakan
Semua orang bercakap tentang bagaimana minggu pertama bersalin adalah kegilaan dan meletihkan, tetapi hanya sedikit yang menyatakan rasa dipenjarakan dan penebat yang kadang-kadang mengatasi kita dalam situasi ini (READ). Adalah di sini bahawa kehadiran seorang sahabat menjadi sangat penting: seseorang yang tidak mengkritik kekeliruan yang ada di rumah atau yang tidak menghakimi penampilan kita yang penat dan lelah, tetapi juga dapat menanggung kisah kelantangan terakhirnya sentiasa diganggu oleh penyuapan dan perubahan lampin. Percayalah, pada waktu tertentu petang gosip adalah seperti nafas udara segar!
BACA JUGA: Kemurungan selepas bersalin, adakah anda juga?
Ibu
Sekiranya kita mempunyai hubungan yang baik atau paling tidak baik, dengan ibu kita, ini boleh membuat perbezaan di antara pasukan yang meletus dan pengalaman yang kadang-kadang sukar tetapi tidak merosotREAD). Mum adalah satu-satunya yang kita boleh mengalu-alukan ke dalam rumah yang mengatakan dengan tidak menentu: "Nah, anda telah tiba, saya akan tidur, jangan bangun melainkan kebakaran atau bencana lain yang serius." Atau bahkan: "Saya tidak mempunyai masa untuk mencuci pinggan selama tiga hari: bolehkah anda melakukannya?" atau bahkan menjadi menangis di muka kerana pada masa itu kita pasti menjadi ibu terburuk yang pernah dilahirkan.
Ayah atau bapa mertua
Kebanyakan bapa atau bapa mertua memberikan yang terbaik jika mereka mengamanahkan mereka dengan tugas tertentu, seperti memasang katil bayi, membasuh kereta atau bahkan (mengapa tidak?) Pergi membeli-belah. Ini tidak bermakna ramai datuk nenek juga penjaga bayi yang sangat baik.
Ibu mertua
Pada masa awal ibu, hubungan dengan ibu mertua mungkin (READ) berubah lebih atau kurang radikal: sama ada kita akan mula membencinya dengan hati kita, atau kita akan mengetepikan perbezaan terdahulu kita kerana ia juga akan menjadi satu pertolongan penting. Jika kita jatuh ke dalam kategori kedua, rahsia itu melibatkan dia, meminta nasihat, berkongsi momen dan pemikiran, membolehkannya menjadi sebahagian daripada tempoh yang unik dan berharga ini.
Kenalan / rapat
Jika seorang kenalan menawarkan untuk membantu kami, ia mungkin bahawa dia benar-benar mahu melakukannya. Walau bagaimanapun, jika tidak ada keyakinan yang terlalu banyak, adalah baik untuk berhati-hati dan tidak mengambil terlalu banyak kelebihan ketersediaan anda. Sebagai contoh, jika dia akan melakukan perbelanjaan dan bertanya kepada kami jika kami memerlukan sesuatu yang kami boleh terima tanpa masalah, seolah-olah dia datang ke rumah kami dengan kuali makanan siap sedia secara spontan. Kami tidak malu tetapi kami tetap berada dalam had yang munasabah.
BACA JUGA: Saudara mara tiba selepas penghantaran
Seorang saudara / kakak atau adik ipar / a
Walaupun dengan paman, anda boleh mengarahkan dan meminta bantuan tertentu, seperti membuat komisen, tetapi tanpa membesar (READ). Jika mereka sudah mempunyai keluarga sendiri, kemungkinan mereka sibuk, mungkin lebih daripada kita. Dan, jika mereka tidak memilikinya, mungkin begitu, bagaimanapun menarik, kelahiran anak saudara bukanlah satu-satunya pemikiran yang menduduki fikiran mereka.
Seorang sahabat atau saudara yang jauh
Jelas sekali mereka tidak dapat berbuat banyak untuk membantu kita, tetapi kita tidak mengabaikan sumbangan kepada kehidupan sosial kita yang dapat memberikan cara seperti Skype dan iChat. Kami akan membuat mereka merasa terlibat dalam acara gembira dan kami akan mendapat dari segi gangguan dan masa lapang.

Video: 100% Proof We Are In End Times - WW3 & Dajjal (NEW 2019)