Kerana kanak-kanak mesti dapat menulis dalam huruf miring


Banyak penyelidikan menjelaskan mengapa penting untuk menulis dalam huruf miring, namun di sekolah tulisan tangan diberikan kurang dan kurang penting

Dalam Artikel Ini:

Di gred kedua di sekolah Itali, kanak-kanak mula menulis dalam huruf miring dengan betul dan guru banyak memberi pentingnya kaligrafi dan keupayaan untuk dapat menulis dengan jelas dan cergas.

Kemampuan yang seolah-olah hilang dalam generasi baru dan di banyak sekolah di negara-negara Eropah, huruf miring tidak lagi menjadi subjek pengajian. Kanak-kanak hari ini tahu cara menaip huruf pada papan kekunci komputer dan tablet dengan cukup baik tetapi mereka nampaknya mempunyai hilang keupayaan untuk menulis dalam huruf miring, mereka hampir sukar dan seseorang tidak membuat masalah kerana dia yakin bahawa dalam masa terdekat mengetahui cara menulis dengan tangan tidak akan begitu penting.

Pada hakikatnya, sains mengatakan apa-apa lagi.

Mengetahui cara menulis dalam huruf miring menyusun beberapa kemahiran manual, tetapi juga neurologi dan kognitif.

Satu kajian yang dijalankan oleh pasukan psikologi dari Indiana University, misalnya, mendapati pengaruh menulisaktiviti otak kanak-kanak. Dengan mengawasi otak dengan pengimbas ketika anak-anak terpaksa melukis huruf atau bentuk dan tangan atau mengetiknya di PC, muncul tulisan tangan yang diaktifkan lebih banyak tiga bidang otak yang berkaitan dengan membaca dan menulis, sedangkan ini tidak terjadi ketika menulis ke komputer. Mengapa perbezaan ini? Mengikut penulis kajian, tulisan tangan memerlukan bukan hanya satu pembiakan mudah surat, tetapi juga satu kebolehubahan yang wujud dalam kegiatan dan dalam hasil akhir. Ringkasnya, jika bentuk yang salah atau tidak disusun keluar, ia mendorong kanak-kanak untuk mengaktifkan otak dan belajar.

Bukan itu sahaja, satu kajian yang dilakukan oleh University of Washington melangkah lebih lanjut dan mendapati penulisan dalam huruf blok, dalam huruf miring atau pada papan kekunci adalah tiga tindakan berbeza yang berkaitan dengan banyak corak otak yang berasingan. Tulis dengan tangan membolehkan anda untuk menyatakan idea dan konsep dan menolaknya pengaktifan saraf kawasan otak yang berkaitan dengan memori kerja.

Malah koordinator kajian ini, Dr. Berninger, menyatakan bahawa tulisan dalam huruf miring dapat melatih kendiri.

Dan apa yang hendak dikatakanpembelajaran? Mungkin ramai di antara kita ingat dari pengalaman peribadi, lebih mudah untuk menghafal nota-nota yang ditulis oleh diri kita dengan tangan dalam buku nota berbanding dengan yang ditulis pada papan kekunci.

Oleh itu, adalah penting untuk tidak menghapus tulisan dalam bahasa italik dari program sekolah, seperti yang berlaku, contohnya, di Finland, tetapi, sememangnya menyokongnya sepenuhnya untuk memberi kanak-kanak kemampuan untuk melatih kemahiran manual yang telah ditindas dalam kehidupan seharian, yang menghadkan ruang masa khusus untuk bermain fizikal, kemahiran manual dan fizikal.

Video: SCP-093 Red Sea Object | Euclid class | portal / extradimensional / artifact / stone scp