Mengapa kanak-kanak tidak makan?


Mengapa kanak-kanak tidak makan? Adakah ia normal atau adakah anda perlu bimbang? Inilah yang kami fikir ahli psikologi Emmanuella Ameruoso mengenainya

Dalam Artikel Ini:

Kerana anak tidak makan

Ahli psikologi kami, Dr. Emmanuella Ameruoso, menerima surat dari ibu-ibu yang terdesak setiap hari menceritakan kisah itu kesukaran yang dihadapi setiap hari dalam makan anak-anak mereka. Selepas mencuba setiap langkah, mereka meminta bimbang jika ia normal atau jika ia adalah patologi.

Sudah sejak berumur dua tahun, kanak-kanak mula menentang, menunjukkan keupayaan untuk melihat apa yang mereka inginkan dari permintaan orang tua. Walau bagaimanapun, sering, kelakuan penolakan berkaitan dengan satu saat transit dan ia boleh berevolusi menjadi sesuatu yang lebih spesifik yang hilang sama sekali.

"Anak saya makan sedikit!" Apa yang perlu dilakukan?

Inilah kisah planet kecil dan jawapan Dr. Ameruoso:

Doktor yang dihormati, anak perempuan saya berusia 27 bulan dan selama kira-kira tiga bulan, makan dia telah menjadi perjuangan. Saya memancing segala-galanya, sayur-sayuran, daging atau ikan kerana sebaliknya dia menolaknya. Ia masih menjadi masalah besar kerana saya perlu mengalih perhatiannya dengan sesuatu yang berbeza setiap kali. Dia pergi ke bilik permainan dan berkata dia selalu makan pasta secara sukarela. Akhir-akhir ini, bagaimanapun, setiap kali saya memberi makan mereka, dia mula berkata "tidak ada" dengan kepalanya dan sebaik sahaja saya memberikannya kepadanya, walaupun ia kegemarannya, dia membuat isyarat penolakan. Kemudian mungkin dia makan, tetapi sepanjang masa terus seperti ini. Kadang-kadang saya hanya ingin menarik perhatian... Apa yang anda cadangkan lakukan? Saya betul-betul tidak memberi terlalu banyak kepentingan dan pada pendapat anda apa yang anda ingin tunjukkan dengan sikap ini?

Sejak lahir bayi baru lahir mempunyai siri refleks, termasuk yang menghisap, yang membolehkannya bertahan. Oleh itu, sedutan tersebut mempunyai fungsinya. Ia menjadi cara untuk meneroka alam sekitar dan semua yang mengelilinginya. penyusuan susu ibu Ini sebenarnya, pertukaran dinamik antara bayi yang baru lahir dan ibu, kerana sebagai tambahan kepada nutrisi, ia sangat bersyukur melalui kontak tubuh, panas dan lendir.

Hari pertama sangat diperlukan untuk mewujudkan adaptasi bersama yang pertama antara keperluan kanak-kanak dan keupayaan ibu untuk menjawab keperluannya. Oleh itu, ia adalah detik yang sangat penting sejak hubungan ini mentakrifkan pertumbuhan dan sikap terhadap makanan.

Antara 5 dan 8 bulan, tempoh yang menyapih berlaku, anoreksia boleh muncul, iaitu. sikap penolakan terhadap makanan bertepatan dengan perubahan dalam diet. Inilah bagaimana perjuangan bermula, akibat dari keadaan bimbang, bimbang dan gelisah yang anak itu menimbulkan pada ibu bapa begitu banyak untuk mencuba sesuatu untuk membuatnya makan.

Tetapi jika kehendaknya adalah satu lagi, segala usaha akan sia-sia. Episod-episod itu, bukan tunggal, juga boleh berlaku kemudian, iaitu apabila kanak-kanak pergi ke sekolah atau dalam keadaan tertentu yang lain (kelahiran saudara lelaki, penyingkiran daripada ibu bapa, perubahan persekitaran). Mereka sering berlaku hanya dengan ibu manakala dengan guru, nenek, pendidik. Secara umumnya penolakan makanan Walau bagaimanapun, cenderung untuk hilang dengan pertumbuhan.

Jika kanak-kanak tidak makan, apa yang perlu dilakukan?

Adalah mudah untuk memahami bahawa tingkah laku adalah berkaitan hubungan, kepada permintaan perhatian: kecenderungan untuk melonggarkan adalah manifestasi ketidakselesaan di mana kanak-kanak merasakan takut ketinggalan (dipertanggungjawabkan kepada orang asing lain).

Ia adalah satu pertikaian yang bertujuan untuk memegang kuasa, menguruskan hubungan, mengingatkan semula keadaan sebelumnya. Malah, ia mesti dibebaskan. Tidak perlu memaksa atau menghukum. Selain itu, berdoa atau mencari strategi khusus untuk memupuknya, mendorong lebih banyak penolakan. Selalunya ia adalah sikap acuh tak acuh (atau perhatian yang betul) untuk membawanya untuk melihat keperluannya, kerana makanan tidak dapat dielakkan.

Satu cara untuk merangsang perhatiannya ialah biarkan dia memilih makanan yang paling disukai, walaupun dalam kuantiti. Jika anda suka, sebenarnya, ia akan meminta lebih banyak lagi!

Video: Baby Comel Kuat Makan!