Kenakan kenangan anak-anak anda


Mengapa menyimpan kenangan kanak-kanak? Pedagogi kami menerangkan nilai pedagogi untuk mengekalkan detik-detik kehidupan yang paling penting dalam kehidupan kanak-kanak

Dalam Artikel Ini:

Kenapa memelihara kenangan anak-anak

Pengalaman biasa ramai ibu bapa adalah melihat masa yang mengalir dengan cepat di depan mata mereka, bayi yang tumbuh dengan kelajuan yang mengejutkan dan mempunyai perasaan bahawa semuanya berjalan terlalu cepat dalam masa yang sangat indah, ia dalam beberapa cara terselubung dengan sendirinya dari melankolis dan nostalgia, kerana ia akan menjadi memori yang tidak lama lagi.

Oleh itu, ibu dan bapa berasa gembira dan merasa perlu untuk menangkap detik-detik ini dengan video, foto, nota, dan sebagainya. dan untuk memelihara objek yang menjadi saksi kepada momen yang paling penting dan penting. Tetapi itu simpan kenangan cerita anak anda, yang merupakan naluri semula jadi dan keinginan spontan ibu bapa, mewakili di peringkat pedagogi juga amalan yang sangat berguna dan berharga untuk kanak-kanak. Untuk kanak-kanak mempunyai kenangan dan seseorang yang telah menyimpannya untuknya adalah penting. Mengapa?

Kotak kenangan anak anda
  • Saya mempunyai cerita

Terima kasih kepada objek, gambar, imej dan ingatan secara umum bahawa ibu bapa telah dipelihara, kanak-kanak dapat menjejaki kisahnya sendiri; dia menyedari asal-usul dan akar-akarnya, menyedari bahawa dia dilahirkan dan hidup dalam sebuah keluarga dan sebuah kumpulan sosial, sehingga ia mengembangkan rasa kepunyaannya sendiri dan dia sangat jelas bahwa sekarang dia hidup adalah hasilnya dari masa lalu yang berada di belakangnya, itu adalah satu landasan padat yang dia boleh pergi untuk menonjolkan penerbangan masa depannya.

Pokok keluarga

Cara asal untuk memelihara kenangan (11 imej) Kanak-kanak membesar dengan cepat: inilah beberapa cara asal untuk mengekalkan kenangan

  • Saya mempunyai nilai

Anak itu memperkuat dirinya sebagai idea untuk menjadi orang yang berharga dan menghargai: "jika benda-benda saya dipelihara adalah kerana mereka adalah penting, dan mereka penting kerana saya sendiri". Melihat ibu bapanya dengan cermat menjaga kenangannya sebagai pusaka berharga meningkatkan harga diri kanak-kanak yang menyedari dia mempunyai nilai untuk orang tersayang "Apa yang saya, apa yang saya lakukan, adalah berharga kepada orang lain dan saya".

  • Saya mempunyai seseorang yang mencintai saya dan telah menjaga saya

Memelihara kenangan oleh ibu dan ayah juga menegaskan pada tahap emosi kanak-kanak bahawa ada seseorang yang sentiasa menjaga dia, selalu suka, dikehendaki, dilindungi. Ibu dan ayah selalu menjadi penjaga, mereka menyokongnya, menyokong dia dan menggalakkannya dalam semua langkah asas dalam hidupnya dan memelihara kenangannya.

  • Saya telah membuat kemajuan

Melihat mata anda juga membolehkan kanak-kanak menyedari pencapaiannya, untuk menyedari jalan yang dilalui, untuk melihat bagaimana antara usaha, keinginan, kesukaran, kegagalan dan kemenangan telah mencapai pencapaiannya dan telah dapat dan pandai; walaupun kanak-kanak yang paling sukar menyedari bahawa ia sentiasa berkembang, sentiasa berubah, sentiasa bertambah baik, dan ibu bapa mempunyai "bukti" atas usahanya tetapi juga meritnya

  • Saya mempunyai sesuatu untuk diberitahu

Akhirnya, kanak-kanak melalui kenangannya dapat membina naratif dirinya sendiri bukan hanya untuk dirinya sendiri tetapi juga untuk orang lain (yang saudara-mara, teman, teman lelaki, pasangan hidup dan anak-anak esok atau generasi baru). Memperkukuhkan diri dalam identiti seseorang membuka kemungkinan, sebenarnya, mempunyai siapa yang jelas dan bersedia untuk menghadapi yang lain: naratif itu menjadi dialog, perbandingan, pengayaan bersama. Melalui ingatan bahawa ibu bapa menjaga anaknya itu: tahu siapa dia dan dari mana dia berasal, dia tahu dia penting dan berharga, dia tahu dia disayangi, dia tahu dia telah bertambah baik dari masa ke masa dan dia masih boleh bertambah baik. kepada yang lain dan menghadapinya dengan cara yang lebih tenang dan sedar.

Video: Berani cikgu rotan anak saya ???