Kerana menjerit untuk kanak-kanak tidak perlu


Malah, ibu-ibu yang paling sabar kebetulan menjadi gugup dan kehilangan kawalan dengan anak-anak mereka. Mari mengetahui mengapa anda tidak perlu menjerit pada anak-anak dan apakah akibatnya terhadap perkembangan psikologi anda

Dalam Artikel Ini:

Kerana anda tidak perlu menjerit pada anak-anak

Menjerit kepada anak-anak apabila mereka membuat kita kehilangan kesabaran atau apabila mereka tidak mendengarkan kami atau ketika kita tidak dapat memahami mereka, ia adalah cara yang tidak sihat untuk mereka. Ini adalah tindak balas tingkah laku yang pertama yang timbul di dalam kita berikutan sikap kanak-kanak yang mengganggu kita, tetapi yang paling salah dan lebih-lebih lagi ia membawa di mana-mana jika tidak membuat kanak-kanak merasa disalahfaham dan tidak sengaja menyakiti.

Menjerit, akibat pada kanak-kanak dari sudut pandangan psikologi

Menjerit adalah cara primitif untuk menonjolkan diri kepada orang lain, orang dewasa atau kanak-kanak yang ada cara untuk membantah dan membatalkan yang lain, untuk membuatnya merasa kecil, meremehkannya dan membungkamnya.

  • Jika setiap kali kanak-kanak menggabungkan masalah kita akan menangis terhadapnya akan berkembang dengan kepercayaan bahawa menjerit adalah satu-satunya cara hubungan antara orang, yang tidak dapat difahami dengan cara lain dan kerana jeritan itu sendiri adalah tindakan yang agresif ia akan menimbulkan agresif ini dan kemudian mencurahkannya ke dalam dunia.
  • Kanak-kanak yang membesar dengan ibu bapa atau guru yang menjerit sering bergelut untuk bertolak ansur dengan diam, mempunyai gangguan perhatian, mereka tidak boleh hidup menunggu dan tidak sabar... semua ini kerana menjerit adalah jawapan pertama yang datang kepada kita selepas keadaan yang menstabilkan kita, tetapi ia adalah jawapan yang miskin, primitif, berbahaya yang bertujuan untuk menyelesaikan segera keadaan tanpa membawa kepada pengajaran apa pun. percubaan negatif untuk "memasangkan lubang" daripada menghadapinya, mengalaminya dan menyelesaikannya dengan cara yang konstruktif.
Bagaimana tidak menjerit dengan anak-anak

Menjerit dalam psikologi

Menjerit adalah keganasan dalam semua aspek, bukan fizikal tetapi mental dan relasional dan setiap jenis keganasan, seperti diketahui, melahirkan keganasan yang lain, menyebabkan kekurangan harga diri, kegelisahan, kegelisahan, kekecewaan. Jeritan melakukannya untuk membuat mereka mendengar kerana mereka tidak dapat melakukannya dengan cara lain, itu adalah cara terpendek untuk memaksakan diri mereka, untuk menceroboh dan membuat kehadiran mereka sendiri yang gila. Tetapi, seperti yang dikatakan oleh Gandhi yang hebat, "jika anda menjerit, semua orang boleh mendengar anda, jika hanya orang yang dekat berbisik, tetapi jika anda diam, hanya orang yang mencintai anda mendengarkan anda".

Latihan untuk didengar oleh kanak-kanak tanpa menjerit

Tugas pendidik kita adalah untuk bercakap sedikit dan untuk menghantar nilai-nilai kami melalui tindakan senyap kami. Sekiranya anak-anak memprovokasi kerengsaan, kegelisahan dan kegelisahan, ini kerana mereka menyentuh rentetan jiwa kita yang sukar bagi kita dan tidak dapat diselesaikan, mereka menunjukkan kepada kita sisi kita bahawa kita tidak dapat menerima. Jadi, mereka bukanlah sebab sebenar untuk suasana hati kita yang buruk, tetapi bahagian-bahagian kita yang mencerminkan kita.

  • Mampu untuk menyedarkan diri kita ini sudah menjadi langkah besar dengan sendirinya kerana ia membuatkan kita faham bahawa untuk menguruskan keadaan harian dengan lebih baik dengan anak-anak kita perlu sebelum pekerjaan yang hebat untuk pendidikan diri sendiri. Memahami ini apabila kita merasa dilahirkan di dalam diri kita bahawa perasaan yang akan segera membawa kita untuk melahirkan jeritan yang kita boleh membungkamnya, bernafas, merenungkan apa yang telah berlaku.
  • Kita boleh mengambil sedikit masa. Dan pada masa ini dapat menangani situasi dengan cara yang berbeza, mungkin bercakap dengan kanak-kanak dengan cara yang kukuh tetapi tenang, Melihat kepadanya dengan rupa yang ditentukan tetapi tanpa mengucapkan kata, menggunakan isyarat yang dapat difahami sedar lebih daripada seribu perkataan yang dijerit. Semua ini adalah a latihan pendidikan diri yang menggerunkan yang bertujuan untuk melindungi kanak-kanak tetapi pertama-tama untuk memperbaiki diri kita sebagai orang dewasa; ia membantu kita mengatasi kelemahan kita, untuk menguatkan bahagian kita yang kita tidak dapat mengurus.

Peribahasa terkenal mengatakan "jika anda betul anda tidak perlu menjerit". Tidak ada yang lebih benar. Malah, menjerit adalah cara primitif untuk mempertahankan diri daripada serangan, dari bahaya, dari sesuatu yang menakutkan kita dan kita tidak tahu. Walau bagaimanapun, jika kita maju ke arah yang tidak diketahui dan memperdalamnya daripada memalingkannya dari kita, kita menguatkan dan kita tidak lagi boleh menggunakan jeritan itu sebagai cara hubungan.

Bagaimana hendak memarahi seorang kanak-kanak

Setiap daripada kita, bergantung kepada watak kita, hubungan kita dengan anak-anak kita dan juga sifat anak-anak, akan mendapati dari semasa ke semasa cara terbaik untuk berhubung dengan mereka. Ia baik sekali untuk memahami sama ada sesuai untuk mencela atau memarahi. Sebenarnya, kita sering menafikan lebih daripada yang seharusnya dan ini berlaku kerana kita melakukannya bukan untuk mengajar kanak-kanak pelajaran tetapi untuk keperluan narkis kita; ia boleh berlaku bahawa kita melakukannya hanya untuk melepaskan stim untuk sebab-sebab yang paling pelbagai. Malah dapat memahami ini adalah sebahagian daripada tugas pendidikan diri orang dewasa.

Tetapi jika betul-betul sesuai untuk mengambil anakatau kami cuba melakukannya dengan cara yang paling sihat dan bermanfaat untuknya. Mari kita letakkan diri kita dalam kasutnya dan tanyakan kepada diri sendiri apa yang harus difahaminya daripada penolakan kita: hanya dengan cara ini adalah mungkin untuk berjaya melakukannya dengan kesedaran. Kadang-kadang mengangguk, sepintas lalu, kadang-kadang kata atau frasa berkata, memandangnya lurus di mata, ia sering berguna untuk juga menggunakan cerita dengan moral yang serupa dengan ajaran yang ingin kami berikan. Pelatih hidup Amerika Anthony Robbins kepada cadangan ini menegaskan:

Jangan naikkan suara anda. Meningkatkan hujah-hujah

Sebenarnya, jika kita bersedia untuk menegur secara sedar dan tahu bagaimana untuk bertindak, apa yang harus dikatakan dan bagaimana untuk mengatakan supaya meninggalkan tanda pendidikan kepada anak itu, menjerit tidak lagi memerlukan tetapi kita menganggapnya kegagalan pendidikan dan juga peribadi. Sudah tentu memeras ugut atau hukuman berakhir dengan diri mereka hanya untuk menaruh rasa takut dan tidak memahami pelajaran! Tidak menjerit adalah hasil dari pendidikan diri dan pendidikan sendiri yang mengagumkan oleh seribu ajaran, memerlukan usaha yang mengagumkan dari orang dewasa dan kehadirannya ke arah dirinya dan anak di hadapannya.

Bagaimana untuk meletakkan anak-anak dalam hukuman

Kemudian cuba setiap hari untuk menguji diri anda dengan senaman ini dan saya ingin anda mengetahui dengan alat ini mendidik diri sendiri sumber tersembunyi dan belum diterokai sendiri dan dapat mencipta dengan anak-anak anda hubungan cinta yang tulen di mana tidak hanya tidak perlu menjerit tetapi juga walaupun perkataan mudah sering kali lebih banyak.

Video: Mudahnya Anak Diculik Di Depan Ayahnya