Bolehkah anda menjadi ibu yang baik walaupun tanpa bermain dengan anak-anak anda?


"Saya tidak suka bermain dengan anak saya... Saya ibu yang tidak baik, tidak kerana kualiti masa yang anda habiskan dengannya itu penting!" Seorang ibu menjelaskan kepada kita mengapa kita tidak sepatutnya merasa bersalah jika kita tidak dapat bermain dengan anak-anak

Dalam Artikel Ini:

Saya tidak suka bermain dengan anak saya

Ada ibu yang mengetahui mereka suka bermain dengan anak-anak mereka dengan sangat banyak, dan yang lain tidak. Bagi sesetengah orang bermain dengan anak-anak mereka adalah melahirkan maut, tetapi mereka berhati-hati untuk tidak mengakuinya untuk mengelakkan dihakimi.

Adakah ibu-ibu yang benar-benar baik hanya mereka yang suka bermain dengan anak-anak mereka? Ia seolah-olah ya, sekurang-kurangnya menilai oleh media sosial: ibu-ibu gembira untuk membina menara semua ketawa petang enraptured walaupun kali ke-400 yang anak satu tahun melemparkan. Ibu-ibu yang maksimumnya hidup menghabiskan semua tenis bermain petang dengan pertarungan (cuba, dan beritahu saya); dan, dalam kehidupan sebenar, ibu-ibu yang boleh menaik taraf permainan ketagihan untuk kanak-kanak yang datang ke pukulan.

Ibu yang "membuang wang dalam animasi, saya akan menguruskan mengatur permainan untuk parti hari jadi" dan anda akan melihat dia memegang lima belas lima belas pergaduhan liar yang menantang satu sama lain ke periuk, kerana untuk itu ia seratus kali lebih baik daripada tinggal untuk minum prosecco bersama ibu bapa yang lain. Sudah tentu, mempunyai seorang ibu sebagai seorang kawan yang sangat berminat untuk menghiburkan anak-anak adalah sumber yang sangat besar bagi mereka yang tidak merasa dibawa untuk perkara-perkara seperti ini.

Pentingnya bermain percuma pada kanak-kanak

Tetapi apabila anda benar-benar mencuba, anda menghabiskan waktu petang sepanjang hari bermain dengan anak anda melihat jam setiap 10 minit dan berharap dengan semua kekuatan anda bahawa telefon, interkom atau api di rumah akan meruntuhkan anda dari tugas anda, anda perlu ambil perhatian bahawa anda tidak seperti itu. Anda suka menghabiskan masa dengan anak-anak anda, membawa mereka ke taman, ke muzium, makan, tetapi benci bermain dengan mereka.

Anda kekurangan keinginan dan imaginasi, dan anda bosan dengan kejam. Tetapi anda memaksa diri untuk melakukannya, kerana jenis ibu dia yang tidak bermain dengan anaknya sendiri?

Bantahan pertama: kanak-kanak, kerana mereka baru lahir, memerlukan SPAZIO. Walaupun ibu-ibu suka bermain Facebook, mana-mana buku mengesyorkan biarkan mereka lakukan dan campur tangan hanya sekiranya diperlukan. Jika tidak ada satu risiko, pertama sekali, hypostimulating mereka, kedua untuk membuat mereka keperluan untuk mempunyai persahabatan yang berterusan, menghalang mereka dalam pembangunan kemerdekaan. Lebih baik membiarkan kanak-kanak memimpin permainan manakala ibu bapa masih berada berdekatan.

Kebencian kedua: apabila adik lelaki atau adik perempuan tiba, dan mula bermain dengan anak sulung, kehadiran "pasif" ibu mempunyai tugas penting untuk mengajar mereka bermain bersama, mungkin mencadangkan aktiviti dan kemudian meletakkan mereka dalam keadaan untuk berseronok bersendirian dan selamat, dengan segala yang anda perlukan di hujung jari anda. Tetapi di atas semua, sebelum menonton Facebook, melihat anak-anak anda: adakah mereka gembira dan bahagia?

Maka itu bermakna, walaupun bagi anda "mengabaikan debu dan hidangan kotor" tidak berfungsi kerana ia hanya membuat anda berasa lebih tertekan dan gugup, tidak mengapa. Dikatakan bahawa apabila ibu gembira semua orang dan ini sebahagian besarnya benar. Ibu yang terlalu tinggi, letih dan tidak berpuas hati mempunyai kesan negatif yang kuat terhadap anak-anak mereka dan kesejahteraan emosi mereka. Ia agak kualiti masa bahawa anda menghabiskan dengan anak-anak anda menjadi penting, dan untuk ini adalah penting bahawa aktiviti yang anda nikmati baik.

Video: Dampak Mengerikan! Jika Ibu Sering Memarahi Anak