Bolehkah anda meluangkan waktu petang petang anda semasa bercuti?


Rehat petang walaupun bercuti? Pedatra menjelaskan mengapa penting untuk tidak meletupkan tidur tengah hari untuk kanak-kanak apabila anda berada jauh dari rumah

Dalam Artikel Ini:

Rehat petang walaupun bercuti?

Kanak-kanak mesti tidur, dia mesti melakukan rehat yang lebih lama untuk mengisi semula. Apa yang kurang diketahui ialah walaupun semasa tidur, hormon asas dirembes: kortisol dan hormon pertumbuhan. Kita tahu bahawa kanak-kanak juga tumbuh semasa tidur, kurang diketahui bahawa dia boleh tidur di luar bilik tidurnya, tetapi banyak ibu bapa dilarang meninggalkan rumah kerana takut mengganggu tidur si anak mereka. Ini selalu berakhir menyalahkan tidak untuk pergi pada hujung minggu atau untuk membuat percutian sacrosanct. Sekiranya tidur adalah penting untuk kesejahteraan dan kesihatan kanak-kanak, kita tidak boleh melepaskan diri dari keperluan tertentu yang kesejahteraan hidup kita dikenakan kepada kita.

Kanak-kanak juga boleh tidur di luar rumah, di kereta dorong, di dasi, di ransel, tetapi untuk tidur yang berjaya, kita perlu menyediakan diri kita dan kita perlu menyediakan bayi kita.

Tidur bayi yang baru lahir: pakar kanak-kanak menjawab soalan ibu-ibu

Antara kelahiran dan 2 atau 3 bulan, kanak-kanak secara beransur-ansur memperkenalkan jam biologinya dan irama tidur-bangun masih sangat bergantung pada perutnya. Dia tertidur setiap kali dia mahu, setiap tempat. Selama 2 atau 3 bulan, jangka waktu tidur malam semakin memanjang dan kanak-kanak menghabiskan lebih banyak masa terjaga pada siang hari. Sekitar 4 bulan, dia mula mencari model dalam irama hariannya: 4 kali makan, waktu berselang-seli untuk tidur dan bermain dan berehat. Hari-Nya telah penuh dengan usaha dan pembelajaran dan dia perlu tidur untuk pulih. Dari 4 bulan dan sepanjang tahun pertama, kanak biasanya perlu buat 3 atau 4 naps:

  • tidur pertama pada waktu pagi, segera selepas menghisap pertama
  • tidur tengah malam pada lewat pagi, sangat singkat (kira-kira 45 minit)
  • satu pertiga selepas makan tengahari, panjang, yang berlangsung 2 atau 3 jam
  • satu perempat tidur tengah malam, sebelum makan malam, pendek (30 minit - 1 jam).

Selalunya di tempat lain, kanak-kanak tertidur dalam kantung kereta dorong atau ketika pulang ke rumah atau dengan pengasuh. Antara 1 dan 2 tahun, kekerapan tidur dan jangka masa berbeza dari anak ke kanak-kanak bergantung kepada keperluan tidur dan gaya hidup mereka (tadika, ibu bapa yang bekerja, penjaga bayi...). Lazimnya tidur lewat pagi dan pada akhir hari hilang dengan masa dan hanya tidur selepas makan tengahari berterusan selepas 2 tahun dan berlangsung kira-kira 2 atau 3 jam sehingga 3 - 4 tahun atau 5 - 6 tahun.

Petang petang ia perlu dikekalkan semasa menikmati cuti dan pada hujung minggu.

Di mana untuk membiarkan dia tidur

Dari umur 4 atau 6 bulan, kanak-kanak mengambil tidur di katil di dalam bilik yang tenang. Kesunyian mutlak tidak perlu, sebaliknya, tarik lang langsir dan kabur tanpa menutup penutup atau cahaya sepenuhnya. Tidur yang baik tidak menghalang bayi dari tidur. Sebaliknya. Seorang kanak-kanak yang kurang tidur, seringkali mengalami kesulitan tidur. Dia gelisah, mengerang, bergelut untuk makan malam, enggan tidur dan tidak menangis, sementara anak yang tenang dan santai mendekati malam dengan ketenangan. Siesta adalah benar-benar masa tidur yang membolehkan kanak-kanak itu pulih dari keletihan. Dan apabila ia berlangsung selama berjam-jam, ia mencerminkan keperluan yang kuat untuk tidur yang harus dihormati.

Sekiranya kanak-kanak enggan tidur

Cuba faham mengapa. Adakah ia rawak? Perayu? Adakah ia berkaitan dengan perubahan? Adakah kanak-kanak mengalami kesulitan tidur pada waktu malam? Adakah anda mengalami gangguan tidur? Adakah masalah pemisahan atau manifestasi negatif? Apa pun sebabnya, letakkan di dalam katilnya, terutamanya jika ia menunjukkan tanda-tanda keletihan.

Nasihat untuk membuat anak tidur di luar rumah

  • Mula awal meninggalkan rumah, jadi anak kecil anda akan cepat menyesuaikan diri dengan tidur jauh dari rumah.
  • Elakkan makan tengah hari yang berat atau lewat, menyegarkan irama jadual waktu.
  • Berikan penjelasan mengapa anda jauh dari rumah seorang anak muda perlu sentiasa diberi jaminan kerana dia tidak menyukai ketidakpastian.
  • Adalah baik untuk mengambil sedikit masa terangkan apa yang sedang anda lakukan atau buat bersama.
  • Lepaskan ketegangan dan tekanan hidup: pada hujung minggu atau pada hari cuti, kanak-kanak sering marah.
  • Ingat bahawa anda perlu meluangkan sedikit masa di atasnya bertenang menceritakan, sebagai contoh, cerita.
  • Beri dia masa untuk tidur: yang ideal adalah untuk menjadikannya tidur sebelum keluar. Kali pertama tidak boleh mudah, tetapi mengulangi upacara ini boleh berguna.
  • Jangan membuat kesilapan untuk menutup terlalu banyak. Jika anda berada di pantai, bersihkannya dari pasir yang menutupi kulit anda, anda akan merasa lebih baik dan mudah tidur.
  • Mainkan ritual, simpan irama tidur dan berhati-hati untuk mengenali tanda-tanda keletihannya.

Petua petang petang bercuti

Siesta sangat disyorkan untuk kanak-kanak itu, walaupun semasa cutikerana, selepas makan, kanak-kanak itu letih dan tidur membolehkannya memulihkan semua tenaga yang dibelanjakan pada waktu pagi dan lebih santai pada sebelah petang. Secara umum, sehingga tiga tahun, kanak-kanak merasakan perlu tidur satu atau dua jam. Selepas usia ini, sesetengah kanak-kanak enggan tidur, manakala yang lain, sehingga enam tahun, masih perlu tidur.

  • Pada musim panas, untuk bayi, tidur beberapa jam selepas makan sangat berguna
  • Tidur mesti disertakan dengan a ritual: di pantai, untuk membantu kanak-kanak berehat, anda boleh mengganti bayu atau pelukan dalam cahaya lembut.
  • Di pantai kanak-kanak tidak boleh tidur di bawah payung kerana ia boleh diganggu oleh cahaya matahari yang terlalu kuat dan yang juga boleh menggalakkan tindak balas kulit. Di samping itu, payung tidak melindungi dari panas, lebih baik untuk mencari kawasan hutan, jauh dari matahari dan panas.
  • Masa yang tepat untuk waktu tidur menentukan anak itu. Secara umum, tanda-tanda yang jelas: dia menggosok matanya, mula menguap, membuat tantrums
  • Yang ideal adalah tidur selepas makan tengah hari, tetapi jika anak itu tidak tidur, tidak perlu memaksanya, dia memutuskan untuk dirinya sendiri apabila melakukannya.
  • Sekiranya tidur siang terlalu lama, bayi mungkin tidak tidur pada waktu malam, tetapi ia adalah satu kesilapan untuk membuat dia melompat tidur untuk membuatkan dia tidur pada waktu malam!
  • Jika kanak-kanak enggan tidur, ini tidak serius dan tidak boleh menjadi drama. Sederhana, pastikan anda boleh melakukan aktiviti yang tenang seperti bermain di tempat yang sejuk dan tenang.

Video: Things to do at Hongdae: Hair dyeing, vegan food, photo stickers and more | Q2HAN