Adakah anak anda menegaskan? Berikut adalah tanda-tanda


Tekanan pada kanak-kanak: ahli psikologi memberitahu kami apakah tanda-tanda untuk mengawasi

Dalam Artikel Ini:

Tekanan pada kanak-kanak

Apakah tekanan? Ia adalah keadaan yang diubah oleh organisma sebagai tindak balas kepada rangsangan eksternal (eksogen) atau dalaman (endogenous) bahawa individu tidak dapat memuaskan atau kehilangan keupayaan untuk melakukannya. Oleh itu, ia menunjukkan tanda-tanda ketidakselesaan psikofisis dengan tekanan yang tinggi.

Tubuh bertindak balas dengan cara yang semulajadi untuk menekan dengan fasa awal pengaktifan, yang kedua penyesuaian dan yang terakhir keletihan apabila sumber subjek berada pada kaki terakhir mereka. Oleh itu, seseorang memasuki keadaan penyakit yang menjadi kronik jika tekanan menjadi berterusan dari masa ke masa.

Tekanan dan pembangunan otak kanak-kanak

Bagaimana untuk mengenali anak yang tertekan

Ia sering berlaku bahawa guru memberi isyarat kepada ibu bapanya kelakuan kecerobohan, perubahan mood, manifestasi agresif atau "keanehan" dalam kanak-kanak. Dan dalam hal ini kita harus bertanya kepada diri sendiri jika tekanan melibatkan kanak-kanak dan pada tahap apa. Kanak-kanak yang ditekankan secara umumnya menunjukkan tingkah laku yang berbeza daripada biasa dan pada masa tertentu ibu bapa dan guru mula bimbang. Untuk memahami jika kanak-kanak ditekankan, ia adalah baik Pertama sekali, kontekstualisasikan tingkah lakunya iaitu ketika ia menyatakan dirinya dan berapa lama. Untuk memahami jika ia dikaitkan, sebagai contoh, kepada keadaan yang tinggal di rumah atau di sekolah atau di persekitaran lain yang dia menghadiri sebagai sukan rekreasi.

Gejala anak yang ditekankan

Pada masa ini seorang anak mengubah sikapnya atau bertindak balas dengan berbeza kepada situasi yang anda harus mula memikirkan sama ada sesuatu telah berlaku dan khususnya jika ia menunjukkan ketidakselesaan atau kesukarannya. Memandangkan magnitud konsep tekanan, beberapa gejala yang lazim adalah: tidak masuk akal, perubahan mood, berlebihan tindak balas kepada keadaan - contohnya jika mereka sangat mudah terdedah, berubah atau bertentangan - jika mereka mengubah tabiat makan mereka, jika mereka mengalami kebimbangan dari prestasi - contohnya di sekolah atau di kolam renang - jika terdapat sedikit minat terhadap apa yang dilakukannya. Walaupun gejala organik seperti sakit kepala, sakit perut adalah indeks tekanan.

punca

Faktor pemicu boleh banyak dan berbeza. Faktor utama yang perlu dipertimbangkan adalah ciri subjektif iaitu keupayaan kanak-kanak untuk bertindak balas kepada tekanan atau permintaan tertentu dengan mengambil kira sikap peribadinya, emosionalnya dan kecenderungan untuk memberi tindak balas positif kepada situasi-rangsangan. Malah, walaupun sesetengah permintaan mungkin "cabaran" untuk sesetengah kanak-kanak, bagi yang lain ada kesukaran yang besar dalam membandingkan dan bersaing dengan rakan-rakan dalam mencapai matlamat.

Kanak-kanak ditekankan oleh ibu bapa mereka

Borang tekanan untuk anak-anak kecil adalah konflik ibu bapa, kesukaran ekonomi yang diurus dengan baik, perkongsian situasi yang cenderung diserap oleh kanak-kanak dan tidak ditangani dengan secukupnya kerana mereka tidak mempunyai sumber, tuntutan atau jangkaan yang tinggi terhadap mereka - contohnya mengenai prestasi akademik. Bentuk penganiayaan dan penyalahgunaan antara keluarga dianggap tahap tekanan tertinggi bagi kanak-kanak itu untuk menunjukkan beberapa gangguan berterusan walaupun selepas bertahun-tahun seperti gangguan tekanan selepas trauma, kemurungan, kebimbangan umum.

Bagaimana untuk membantu kanak-kanak yang tertekan

  • Cara paling mudah untuk membantu kanak-kanak yang tertekan adalah jangan membebankannya dari sudut pandangan emosi dan 'meringankan' berkenaan dengan permintaan. Semua yang dilakukannya, dan bagaimana dia melakukannya, baiklah kerana pada masa tertentu dia memberikan yang terbaik walaupun keadaan psikofisinya. Sudah jelas bahawa membuatnya bercakap, membuatnya berkomunikasi ketidakselesaannya akan jauh lebih baik untuk memahami dengan segera dan jelas apa yang dia alami, tetapi ini tidak selalu mudah jadi ia sesuai ganjakan dia apabila dia berjaya mencapai matlamat, walaupun kecil.
  • Elakkan melibatkan mereka dalam masalah keluarga kerana mereka tidak dapat membantu orang dewasa untuk menyelesaikan masalah dan oleh itu tidak membebankan berat emosi mereka, sebaliknya mencadangkan kemungkinan penyelesaian positif.
  • Sekiranya berlaku keadaan yang lebih serius, seperti penyalahgunaan atau penyalahgunaan psikologi adalah dinasihatkan untuk menghubungi seorang pakar untuk meminta sokongan bukan sahaja untuk kanak-kanak tetapi juga untuk ibu bapa jika mungkin untuk yang kedua. Untuk manifestasi somatik, sekali didiagnosis oleh pakar pediatrik, seseorang dapat mengintegrasikan kajian dengan sekurang-kurangnya satu pemeriksaan psikologi untuk mempunyai gambaran yang lebih luas tentang gejala manifestasi.

Bagaimana untuk mengelakkan

Apabila kita bercakap tentang pencegahan kita merujuk kepada tiga tahap campur tangan:

  • utama (sebelum gejala atau keadaan berlaku)
  • menengah (apabila gejala atau keadaan berlaku)
  • pengajian tinggi (ia telah berlaku dan kita perlu campur tangan).

Nah, apabila kita bercakap mengenai kanak-kanak dan keadaan yang tertekan, sukar untuk menilai sesuatu yang sesuai dengan tindak balas tingkah laku yang akan diikuti, tetapi adalah mungkin untuk memahami sejauh mana ia dapat "bertahan" atau merespon dengan secukupnya berdasarkan sifat keperibadiannya.

Kanak-kanak yang lebih sensitif atau malu atau ditarik balik atau introvert akan menjadi lebih sukar jika tertekan dengan tekanan yang dibesar-besarkan, tetapi tindak balas yang baik dapat diperolehi jika tidak dipaksakan dan cukup diperkuat dengan pelan tersebut. harga. Yang penting adalah penting kerana penghakiman orang dewasa untuk individu dalam usia perkembangan relevan dan mampu memenuhi permintaan adalah pengiktirafan bagi mereka. Sebaliknya, anak-anak yang lebih meriah, percaya diri dan ekstrovert lebih kurang kesulitan di bawah tekanan tetapi selalu jika keadaan tidak memerlukan prestasi melebihi kebolehan mereka.

Video: AL-QURAN BUKTIKAN ALIEN ITU ADA